Porvoon kaupungin uusi verkkopalvelu on julkaistu
Porvoon kaupungin uusi verkkopalvelu on avattu. Verkkopalvelukokonaisuus koostuu Porvoo.fi -sivuston lisäksi useasta erillisestä sivustosta kaupungin liikelaitoksille ja seudullisille toimijoille.
Tänään 9. maaliskuuta avattiin pääsivuston lisäksi Porvoon tilapalveluiden, Porvoonseudun musiikkiopiston ja Kuninkaantien työterveyden sivustot. Lisäksi avattiin sekä asukkaita että matkailijoita palveleva VisitPorvoo-sivusto.
− Erilliset sivustot antavat mahdollisuuden kehittää sisältöjä paremmin käyttäjien tarpeita vastaaviksi. Vaikka sivustot ovat erillisiä, voidaan niillä esittää samoja ajankohtaisia uutisia ja tapahtumia tarpeen mukaan. Pääsivuston hakutoiminnolla voi myös hakea sisältöjä muista sivustoista, kertoo verkkopalvelusta vastaava viestinnän suunnittelija Jessica Backman.
− Tapahtumien näkyvyyteen on haluttu panostaa ja siitä syystä myös kaupungin tapahtumakalenteria on kehitetty. Tapahtumat ovat sivustojen suosituinta sisältöä. Haluamme tarjota toimivan alustan, joka palvelee niin kaupungin omia kuin muidenkin tuottamia tapahtumia. Tapahtumakalenteri tulee toimimaan myös englanniksi, jotta voimme entistä paremmin palvella muun kielisiä porvoolaisia sekä kaupunkiin saapuvia matkailijoita, kertoo markkinointisuunnittelija Tanja Peisala.
Tavoitteena käyttäjälähtöisyys ja tietojen löydettävyys
Porvoon kaupungin verkkopalvelussa kävi viime vuonna noin 2,7 miljoonaa vierailijaa, joista 55 prosenttia käyttämällä älypuhelinta. Tämä on pyritty huomioimaan uudistuksessa, jossa on kiinnitetty huomiota sivustojen skaalautuvuuteen eri päätelaitteille.
Uudistuksessa on huomioitu myös uusi lainsäädäntö ja valtakunnalliset tavoitteet, kuten saavuttavuuden, tietoturvan ja kansallisen palvelutietovarannon (PTV) vaatimukset. Helppokäyttöisyys, kustannustehokas ja visuaalinen houkuttelevuus ovat myös olleet tärkeitä tavoitteita uudistuksessa.
− Porvoo.fi-verkkopalvelu on kaupungin tärkein kanava palveluista viestimiseen. On tärkeää, että sivut vastaavat käyttäjien tarpeita. Käyttäjien tarpeita on selvitetty monella eri tavalla, mm. sivuston analytiikan, palautetyökalujen sekä käytettävyys- ja saavutettavuustestausten avulla, toteaa yhteys- ja viestintäjohtaja Aino-Marja Kontio.
− Verkkosivujen kehitystyö on kuitenkin jatkuvaa ja olemme kiitollisia kaikesta palautteesta, jota voimme hyödyntää sisällön laadun parantamisessa ja kehittämisessä, Backman painottaa.
Mittavaan projektiin osallistui yli sata työntekijää
− Verkkopalvelu-uudistuksen valmistelu, konseptisuunnittelu ja määrittelytyö alkoi syksyllä 2019 konsulttiyhtiö North Patrolin kanssa. Koronapandemia viivästytti työtä keväällä 2020 ja yhteistyö sivuston toteuttajan, Knowit Experience Oy:n kanssa alkoi syksyllä 2020. Uudistustyö oli erityisen mittava siksi, että samalla vaihdettiin jo vanhentuneeksi käynyt julkaisujärjestelmä. Vanhaa rakennetta ja sisältöjä ei tästä syystä sellaisenaan voitu kopioida uuteen sivustoon, kertoo Sari Hilska, joka toimi hankkeen projektipäällikkönä 2019–2021.
Toimialojen työntekijöiden oman työn ohella toteuttama sisällöntuotanto alkoi koulutusten jälkeen pääosin syksyllä 2021.
− Verkkosivujen sisällöntuotantoon on osallistunut yli sata kaupungin työntekijää, haluan lämpimästi kiittää heitä suuresta työpanoksesta, Aino-Marja Kontio kiittää.
− Sivustoilla voi edelleen ilmetä puutteita kuten esimerkiksi katkenneita linkkejä. Pyrimme korjaamaan nämä mahdollisimman pian. Toteutamme lisäksi kevään aikana vielä uuden käyttäjätestauksen. Mukana on testiryhmä, joka koostuu eri kohderyhmien käyttäjistä. Toivon että tämä auttaa meitä saamaan selville mahdollisia epäkohtia, joita emme ole aikaisemmin huomanneet, lisää Backman.
Helmikuussa julkaistiin Porvoon veden ja Porvoon ympäristöterveydenhuollon erillissivustot. Taidetehtaan sivusto ja Businessporvoo.fi julkaistaan myöhemmin kevään aikana.
Sivustot ovat rakennettu WordPress alustalla ja teknisestä toteutuksesta on vastannut konsultointiyritys Knowit Experience Oy.